Președintele OFSD Dâmbovița, Claudia Gilia, unul din cei mai respectați specialiști în drept constituțional, a vorbit astăzi despre situația în care ne aflăm după ce Curtea Constituțională a României a publicat motivarea Deciziei nr. 68 din 27 februarie, în care s-a statuat că DNA și-a arogat atribuția de a verifica legalitatea și oportunitatea unui act normativ, respectiv OUG nr. 13/2017, cu încălcarea competențelor constituționale ale Guvernului și Parlamentului. Cele mai importante pasaje din motivare le puteți parcurge aici.
Cu alte cuvinte, în aprecierea cvasiunanimă a judecătorilor Curții (decizia a fost luată cu 8-1), DNA a comis un abuz major atunci când a început urmărirea penală împotriva membrilor Guvernului.
Claudia Gilia:
Această decizie repune în matcă principii fundamentale ale sistemului constituțional românesc și, în principal, principiul statuat de art. 1, alin. 4 din Constituția României, al separației și echilibrului dintre puteri. Acest principiu prevede pe de o parte, că niciuna dintre cele trei puteri nu poate interveni în activitatea celorlalte puteri, iar pe de altă parte, presupune controlul prevăzut de lege asupra actelor emise de fiecare putere în parte.
Curtea Constituțională este garantul supremației Constituției, singura autoritate a statului român îndreptățită să staueze asupra problemelor care vizează constituționalitatea.
Din punct de vedere formal, al autorității emitente, atât legislația secundară (hotărârile de Guvern), cât și legislația primară (ordonanțele simple și de urgență) reprezintă acte administrative. Dreptul comun în materia controlului actelor administrative îl constituie Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, Cu toate acestea, prin derogare de la regula de drept comun, ordonanțele simple sau de urgență ale Guvernului nu sunt supuse controlului de legalitate efectuat de instanța judecătorească de drept comun, ci, în virtutea calității lor de acte de reglementare primară, deci echivalente legii, sunt supuse controlului de constituționalitate consacrat de art.146, lit.d din Constituție. Cu alte cuvinte, cercetarea aspectelor de legalitate a ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului vizează exclusiv raportarea la Legea fundamentală.
Doar Curtea Constituțională este abilitată să efectueze controlul asupra ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului, nicio altă autoritate publică, în speță DNA sau Parchetul de pe lângă ICCJ, neavând competența materială în acest domeniu.
În tot contextul evenimentelor care s-au desfășurat, mi s-a părut o încălcare gravă a ceea ce înseamnă statul de drept și a principiilor care stau la baza statului de drept.
Onoare muncii!
merge, la populația pesedistă ține
hai să vedem cum se va derula ancheta PÎCCJ pentru fapte prevăzute de legea penală: sustragerea sau distrugerea de înscrisuri și fals intelectual