Serviciul Român de Informaţii a publicat vineri, 30 martie, Protocolul de colaborare cu Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin în domeniul securităţii naţionale. (documentul)
Protocolul conține prevederi revoltătoare, care anulează ideea de justiție, anulează drepturi și libertăți fundamentale.
Pe subiect, a vorbit astăzi și vicepreședintele Senatului, Adrian Țuțuianu, unul dintre primii care au spus că e utilă desecretizarea protocolului: Am opinat că ar fi util ca aceste protocoale să fie desecretizate. Suntem mai mulți care ne-am pronunțat în sensul desecretrizării pentru a calma opinia publică și a ne lamuri cu toții in ce măsură au fost încălcate, afectate drepturi și libertăți fundamentale – declarație din martie 2017, când Țuțuianu era președintele Comisiei parlamentare pentru controlul activității SRI.
Astăzi, senatorul subliniază gravele nereguli din conținutul acestui protocol:
În primul rând, substituirea rolului Parlamentului ca unică autoritate legiuitoare. Protocolul conferă agenților SRI atribuții în ancheta penală, ceea ce nu prevede nici Codul Penal, nici Legea de organizare și funcționare a SRI. Protocolul adaugă prevederi la legea existentă ceea ce înseamnă că s-a substituit autorității legiuitoare a țării, respectiv Parlamentului. De asemenea, avem o substituire făcută și de către Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), care a venit prin hotărâri, secrete deocamdată, și a adăugat la lege, stabilind, de exemplu, zone care prezintă interes pentru securitatea națională.
În al doilea rând, constatăm o divulgare a informațiilor din anchete penale, către alte persoane în afară de cele prevăzute de lege. În Protocol se menționează că, în termen de 60 de zile, Parchetul General va informa SRI despre modul în care a valorificat informațiile primite de la serviciu, ceea ce este absolut nelegal. De asemenea, Parchetul trebuie să pună la dispoziție Serviciului informații din dosarele penale care prezintă interes operativ (art. 7, alin. 1).
În al treilea rând, implicarea lucrătorilor SRI în ancheta penală și chiar deturnarea anchetei. Sunt, deja, publice cazuri cum este cel al lui Paltin Sturdza, când este fără putință de tăgadă că ofițeri din SRI au efectuat transcriptul înregistrărilor, ceea ce legea interzice, și au și denaturat conținutul acestor înregistrări.
Un al patrulea lucru care trebuie spus: colaborarea magistraților cu serviciile de informații este ilegală. Art. 3, lit. g din Protocol confirmă existența echipelor mixte dintre procurori și ofițeri. De altfel, existența acestor echipe a fost confirmată și de declarații publice făcute de oficiali ai celor 2 instituții. Constatăm că angheta penală s-a desfășurat dincolo de normele Codului de procedură penală, în sensul în care nu doar procurorul și polițistul judiciar, ci și ofițerii de informații au intrat în ancheta penală.
Adrian Țuțuianu crede că soluții pentru viitor, astfel încât anomalii de acest fel să nu mai poată fi permise, sunt:
- finalizarea procesului de adoptare a Legilor Justiției: Cred că procesul acesta trebuie dus până la capăt, în așa fel încât, prin reglementare legală, să conturăm mai bine atribuțiile, obligațiile, răspunderile magistraților pentru desfășurarea corectă a unui proces judiciar. De asemenea, prin modul cum am reglementat lucrurile, CSM trebuie să devină cu adevărat ceea ce prevede Constituția: garantul independenței justiției.
- redactarea și punerea în dezbaterea Parlamentului a pachetului de legi privind securitatea națională: Este aproape unanim acceptat că e nevoie de un nou pachet de legi, care înseamnă cel puțin 15-16 acte normative. Mă refer aici la Legea securității naționale, Legea de organizare și funcționare a SRI, a SIE, a SPP, Legea privind combaterea terorismului, Legea privind securitatea cibernetică ș.a.m.d..
Onoare muncii!
Comentarii recente