Are balta pește, Stiri in imagini

TBT 8×8 de la Moreni a fost testat și are cel mai înalt grad de protecție (4), conform standardelor NATO!

Se întâmplă astăzi o vizită de lucru a ministrului Economiei, Mihai Tudose, în județul Dâmbovița, la cele 3 unități din domeniul industriei de apărare, respectiv Uzina de Produse Speciale Dragomirești, Uzina Mecanică Mija și Automecanica Moreni. Ministrul este însoțit de secretarul de stat Sorin Encuțescu.

Programul zilei a început cu o conferință de presă la sediul Prefecturii, în cadrul căreia a fost abordat astăzi și subiectul celui mai important proiect al Automecanii Moreni – transportorul blindat pentru trupe (TBT 8×8). Anunțat încă din anul 2011 de către Gabriel Oprea și aprobat (în același an) ca program național de interes strategic (prin HG 395), proiectul a făcut puțini pași până astăzi. Unul dintre aceștia s-a petrecut în luna noiembrie a anului trecut, atunci când o echipă de specialişti ai Centrului de Testare, Evaluare şi Cercetare Ştiinţifică pentru Armamente din cadrul Agenţiei de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM) a testat, în Poligonul Jegălia, prototipul TBT 8X8. Deși pentru filmările televiziunilor a fost desfășurat un test pentru nivelul 3b (echivalentul a 8 kg TNT), au existat zonuri legate de un test imediat, neoficial, pentru nivelul 4b, adică explozie sub podeaua șasiului (10 kg TNT) – cel mai înalt grad de protecție, conform standardelor NATO. Rezultatele acestui test pare-se că au fost excelente în raport cu protecția atât a carcasei, cât și a manechinului din interior.

Confirmarea oficială a succesului TBT 8×8 vine astăzi din partea secretarului de stat – Sorin Encuțescu:

Vă pot spune că, în momentul de față, componenta cea mai importantă a transportorului a fost testată pentru a vedea nivelul de protecție pe care poate să-l asigure. În acest moment, toată carcasa respectivă îndeplinește cele mai înalte criterii de protecție, nivelul 4.

Eu am cerut ca această testare să fie făcută nu numai în legătură cu structura carcasei, dar inclusiv să fie utilizat un manechin care să fie pus în carcasă și să testăm inclusiv scaunul anti-șoc care ar urma să fie montat acolo și să măsurăm parametrii de presiune care se înregistrează în interiorul carcasei, astfel încât dacă, la un moment dat, carcasa este intactă, și oamenii din interior să fie protejați.

Spre deosebire de celelalte transportoare care se fac pe plan mondial și care, pentru a asigura protecția, au partea de jos în formă de V, care, sigur, aduce și unele imperfecțiuni mai ales din punctul de vedere al ridicării centrului de greutate, TBT 8×8 utilizează o altă formă de distribuție a energiilor care asigură păstrarea plată a carcasei. Este o invenție a cercetătorilor institutului MApN, care are caracter de unicat. Nimeni nu a mai aplicat în lume un astfel de proiect. Deci, premisele pentru transportor sunt cât se poate de bune!

La acest moment, doar 2 transportoare din lume au atins nivelul 4 de protecție al transportorului românesc: Boxer (cooperare Franța – Germania – Italia) și Piranha 3 (Eleveția).

Tot Sorin Encuțescu vorbește și despre o strategie de concentrare a resurselor financiare, risipite acum în mai multe direcții, pe câteva priorități ale industriei de apătrare:

Dacă ne uităm în structura bugetară a mai multor componente din sistemul de securitate național, vom identifica acolo foarte mulți bani alocați pe diferite teme de cercetare științifică. Eu am cerut să constituim un consiliu național pentru cercetare științifică în domeniul Apărării, care, la un moment dat, să filtreze toți acești bani care se duc către cercetare/dezvoltare. Ideea este să nu fragmentăm aceste resurse, ci să încercăm să le unim pe proiecte majore. Și atunci, împreună cu cei de la MApN, să stabilim ordinea prioritară. Este TBT 8×8 prioritatea nr. 1? Atunci, acești bani puțini, pe care reușim să-i strângem, îi ducem către TBT. Este prioritar pentru forțele noastre armate arma de asalt 5,56? Atunci, să ducem acolo. Dar decât cum s-a întâmplat în ultimii 5-10 ani, când n-am finalizat niciun proiect, mai bine hai în fiecare an să concentrăm pe un singur proiect și măcar terminăm câte unul. Trec 5 ani, măcar am terminat 5 proiecte. Altfel, vor trece 10 ani și nu vom termina niciunul.

Onoare muncii!

Test carcasa TBT 8×8 cu incarcatura exploziva sub podea (foto: rumaniamilitary.ro)
Test manechin în interiorul carcasei TBT 8×8 (foto: rumaniamilitary.ro)

Comentarii

comentarii

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Reclama ta aici
gusto giusto2 copy
supercom 2

Arhiva