Președintele României, Klaus Iohannis, a participat astăzi, la Târgoviște, la festivitatea de deschidere a anului școlar 2015 – 2016 organizată de Colegiul Economic „Ion Ghica”. În discursul său, el a lăudat performanțele școlare ale unității dâmbovițene – reper al unei viziuni pe care dascăli și elevi deopotrivă au urmărit-o cu succes:
Am ținut să marchez acest moment alături de elevii și profesorii de la Colegiul Economic „Ion Ghica” pentru că îl consider unul dintre exemplele de performanță, conectare cu realitatea și inițiativă. Țin să vă felicit în acest sens.
Nu mă refer doar la faptul că 94% dintre elevii de aici au promovat sesiunea trecută examenul de bacalaureat, că 85% continuă în învățământul universitar și 90% dintre absolvenții de școală profesională se integrează pe piața muncii. Am în vedere și un alt aspect: modul în care a fost gândit și organizat învățământul aici poate fi o sursă de inspirație pentru o viziune asupra întregului sistem.
Cred că o asemenea viziune trebuie să răspundă la câteva întrebări simple.
Prima dintre ele este ce vrem să învețe elevii la școală. În acest sens, nu cred că ceea ce contează este cantitatea informațiilor, ci capacitatea lor de a asigura un fundament de cunoștințe și valori, de a pregăti drumul în viață al celor care ies de pe băncile școlilor.
A doua întrebare la care trebuie să răspundă o viziune articulată asupra sistemului de învățământ este ce opțiuni au elevii și cum promovăm performanța și meritocrația. Aceasta nu se măsoară doar prin note și nivelul lor, ci prin faptul că fiecare elev este încurajat să-și descopere propriile aptitudini, interese și domenii în care poate performa și apoi să aibă șansa reală de a o face. Cu alte cuvinte, orice elev trebuie să aibă opțiuni de parcurs. Ideea că toți trebuie să știm de toate și trebuie să fim buni la toate este depășită și neproductivă în lumea de azi.
O societate este până la urmă la fel ca o echipă, care câștigă dacă fiecare își găsește zonă de expertiză și excelență, dacă fiecare este încurajat să crească și motivat să fie cât mai bun în ceea ce face. Asta înseamnă pentru mine susținerea performanței și meritocrației.
Centrarea educației pe elev nu este un slogan care sună bine și pe care din când în când politicienii își aduc aminte să îl folosească. El trebuie să fie un principiu care conduce la decizii și se reflectă în practică. Aici la dumneavoastră, vedem că acest lucru este posibil.
Al treilea element pe care îl văd esențial în materie de educație este corelarea ei cu piața muncii, cu realitățile și nevoile din societate. Mai simplu spus, o educație performantă nu produce șomeri, ci absolvenți care au perspective de carieră, care sunt competitivi și așteptați pe piața muncii. Aici parteneriatul cu mediul privat este esențial și trebuie încurajat.
Comentarii recente